Arwah dulu banyak berjasa...



Ungkapan "Arwah dulu banyak berjasa" sering kita dengar..
kat area2 tanah perkuburan, rumah arwah, rumah saudara-mara
dan selepas beberapa hari upacara kematiannya...

Biasa ar kalau orang tu dah mampus meninggal dunia...
baru lar kita ingat jasa-jasa dia..
kalau orang tu hidup lagi...
selamber jer kutuk maki-hamun depan2 dia...

kadang-kadang orang tu buat kerja
penuh rasa istiqamah iklas dan jujur...
tapi dipandang serong...
konon2 menunjuk rajin dan nak membodek...



Buruk sangka...

ibarat kata kalau orang buat baik...
tak sampai satu hari dah lupa...
kalau buat jahat...
40 hari 40 malam orang ingat lagi...



Serba-serbi tak kena...
buat baik kata menunjuk...
buat jahat...
confirm kena tangkap...

lumrah kehidupan...



kalau dilihat sendiri di negara kita,
banyak orang yang banyak menabur jasa...

aku tak nak lar hembus nama mana2 pihak...
ye lah... orang dah arwah...
tapi korang sendiri tahukan...


orang tu dah mati baru dapat Ts...
orang tu dah mati baru dapat  D...
orang tu dah mati baru dapat pingat jasa...


pangkat dan darjat tu seolah-olah khas untuk orang berduit dan berharta...

Tak pelik kalau anugerah itu dijual oleh para sendiket penipuan...
kerana begitu mudah dibeli oleh orang yang berduit...

Gila kuasa dan kebendaan...




Orang bawahan hanya dipandang ringan sahaja...

Adakala rakyat itu sanggup berkonban dan bersabung nyawa
demi khidmatnya pada negara...
tapi apa kan daya...
rakyat bawahan...
itu semua di anggap kerahan tenaga...
kepada negara , jasa mereka hanya dipandang remeh ...

Satu bab lagi...

Kalau orang tu wargenegara ok lagi lah....

Tapi yang peliknya...

Tibe-tibe, entah makhluk dari planet mane....

Muncul-muncul terus dapat pingat gelaran....

jasa yang diberikan hanyalah sekakang kera...

 tetapi terlalu di agung-agung kan...

semestinya datang rasa terkilan,
pada orang putus tangan, putus hati dan putus urat leher...
separuh hayat bakti dicurahkan demi menaik kan martabat negara....
tetapi hanya sekadar dipinggiran...

apabila rakyat ni merajuk membawa diri ke negara lain...
dikata pengkhianat bangsa...


tetapi bangsa luar pula di dewa-dewa kan
dinegara sendiri...

ini juga dikenali sebagai double standard...

konon nya orang luar lebih bagus....


bukan lar racist...


tapi berpada-padalah...



jangan timbulkan rasa meluat teramat sangat
dengan memandang begitu tinggi pada bangsa luar...

bangsa yahudi paling genius...
bangsa china paling rajin bisnes...
bangsa jepun teknologi paling canggih...
bangsa india paling banyak budaya dan tradisi...


tapi apa ada pada bangsa Malaysia...
bangsa Malaysia lebih hebat dari itu...



teringat ungkapan Bapa Kemerdekaan...

"Chinese people make money ... India people talking ...
and the Malays just  observe..."


maka Malaysia dikenali seluruh dunia...



Bukan darjat dan pangkat yang nak aku jadikan bahan....

jauh sekali untuk mempertikaikan perlembagaan negara
yang sedia berdaulat ini...


Tetapi apa yang nak aku ketengahkan ialah....

Penghormatan....

Penghormatan dikala orang itu masih hidup.....



Kalau orang tu dah masuk lubang kubur...
dikala roh tidak dikandung jasad...

Segala penghormatan , darjat dan pangkat tiada gunanya lagi....

Hanya yang diharap si mati hanyalah doa kesejahteraan
supaya diringankan azab kubur...


bagi aku tiada nilai gelaran itu semua...
cuma yang aku mahukan sifat hormat
dan kasih sayang pada rakyat sendiri...
tanpa ada double standard pada bangsa lain...

Beringatlah mati itu tetap benar...
Setiap yang bermula akan berakhir...
Setiap yang hidup akan mati...


Jadi sayangilah orang yang sentiasa berdamping dengan kita..
Apabila datang nya mati.. nikmat kasih sayang itu tiada lagi...

Anggap lah kritikan aku sebagai sesuatu yang positif..
Aku juga akan mati jika ajal ku sampai nanti...

2 comments:

  1. Biarlah jasa ku dikenang pada orang yang memahami...

    ReplyDelete
  2. Dah jadi lumrah manusia di mana - mana. Huhuhu. Nice posting bro:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...